Torba Reportera i Podcastera

slowo-pisane

#57 Słowo pisane a mówione. Cykl: Jak nagrać serial audio? część 3.

#57 Słowo pisane, a mówione. Cykl: Jak nagrać serial audio? -część 3. Śledztwo Pisma to reporterski serial podcastowy o określonym formacie. Składają się na niego: rodzaj narracji, serialowa dramaturgia, specjalnie napisana muzyka. Dla nas bardzo ważny jest język audio. Jak układała się nasza współpraca z redaktorami Pisma? Hanna Bogoryja-Zakrzewska i Dowiedz się więcej…

od czego zacząć reportaż

Wpis: Od czego zacząć reportaż?

Bardzo często jestem pytana o to, od czego zacząć reportaż, jak znajduję temat, bohaterów, jak wymyślam koncepcję całości. Zazwyczaj proponuję wtedy wspólną pracę nad reportażem w ramach naszych szkoleń, bo wtedy można nauczyć się najwięcej. Ale posłuchałam ostatnio mojego reportażu “Dla Ciebie mamo” i pomyślałam, że jego analiza może się Dowiedz się więcej…

Jak wykorzystywać nagrania archiwalne?- przykłady reportażu

Warto uwiarygodnić i uatrakcyjnić swój podcast dokumentalny, audycję, reportaż materiałami źródłowymi, szczególnie jeśli dostępne są w audio. Jak znaleźć nagrania archiwalne? Czasem trzeba walczyć o ich uzyskanie. Prosić bohaterów i motywować ich, by przeszukiwali strychy i piwnice w poszukiwaniu płyt i kaset. Mamy na to przykłady reportażu. Tak zrobiłyśmy podczas Dowiedz się więcej…

Moc audio story

# 17 Moc audio story

Dobrze opowiedziana historia zostanie w sercu i myślach słuchacza. Dlatego ma niezwykłą moc.  W audio story ta moc jest wzmocniona o dźwięk. Podcast jest zapisem live’a, który odbył się na profilu FB Torba Reportera-reportaż w praktyce. Katarzyna Błaszczyk rozmawiała z Katarzyną Michalak (Radio Lublin) i Magdą Świerczyńską-Dolot (Radio Gdańsk) o Dowiedz się więcej…

Efekty dźwiękowe

#15 Baza efektów dźwiękowych część 2

Czy budować bazę samemu, czy korzystać z gotowców? Jak nagrywać efekty dźwiękowe? Tego dowiecie się od profesjonalisty. Utwór akustyczny. Tak Maciej Kubera, realizator Teatru Polskiego Radia, określa materiały audio, które zawierają więcej niż tylko słowo.  Są to słuchowiska, reportaże, czasami podcasty. Właśnie jestem w trakcie słuchania rozmaitych podcastów, które polecono Dowiedz się więcej…

Efekty dźwiękowe

#14 Baza efektów dźwiękowych część 1

Po co twórcom audio własna baza efektów dźwiękowych? W internecie można przecież znaleźć strony z takimi zbiorami, szczególnie obcojęzyczne. Co więcej, jak stosować efekty dźwiękowe w podcaście? Efekty dźwiękowe – jak je stosować? “Masz może atmosferę Krakowa”- zapytała mnie kiedyś Katarzyna. “Mam”- odpowiedziałam. I wcale nie byłam zdziwiona jej pytaniem. Dowiedz się więcej…

Katarzyna Błaszczyk i Ewelina Kosałka - Pasja na IFC 2019, już wtedy rosła popularność podcastów

Światowa preselekcja, popularność podcastów i koronawirus

Ostatnie dwa lata to niesamowita zmiana świata AUDIO. Dzięki rosnącej popularności podcastów zmienia się rynek, nadawcy publiczni i odbiorcy. Może się okazać, że w tym roku po raz pierwszy największą konferencję świata poświęconą reportażowi radiowemu, International Feature Conference otworzy podcast wyprodukowany dla Spotify.  Przez ostatnie trzy tygodnie, jako przedstawicielka Polski Dowiedz się więcej…

#13 Jak budować sceny w reportażu i podcastach

Wyższa szkoła jazdy – tak jedna z reportażystek radiowych powiedziała po wykładzie o tym, jak budować sceny w reportażach.  Zapraszamy Cię do tej szkoły, to nie jest trudne. W podcaście skrót wykładu, który Katarzyna Błaszczyk wygłosiła podczas Ogólnopolskiego Seminarium Reportażystów Radiowych. Od wielu lat organizuje go Studio Reportażu i Dokumentu. Dowiedz się więcej…