W radiu zrobiłyśmy reportaż, wrzuciłyśmy na stronę internetową, a o resztę martwili się inni. Teraz o to, jak promować podcast musimy zadbać same.
Zanim podzielimy się naszym doświadczeniem, krótko o naszym podejściu do promocji, jakie miałyśmy jeszcze kilka lat temu.
Jak promowano audio w radiu?
Z mojej perspektywy wyglądało to tak, że pracując w Studiu Reportażu i Dokumentu nie zajmowałam się rzeczami, które niespecjalnie mnie interesowały. Koncentrowałam się na zrobieniu ciekawego reportażu. Czasami myślałam jeszcze o wybraniu ciekawej fotki dla promocji i stworzeniu atrakcyjnej notatki. Potem wrzucałam reportaż na stronę Studia Reportażu i Dokumentu. Reszta działań promocyjnych należała do radia.
Przez te wszystkie lata miałyśmy jednak z Katarzyną poczucie, że radio jako instytucja nie docenia naszej pracy. Mając ogromne audytorium słuchaczy nie chwalono się reportażami, mimo że niejednokrotnie na podstawie radiowych historii powstawały głośne potem telewizyjne dokumenty, a nawet filmy fabularne. Na przykład radiowy reportaż mój i Adama Bogoryja-Zakrzewskiego “Szlaufy” stał się inspiracją dla filmu fabularnego “Galerianki”. A jednak zawsze na pierwszy miejscu był news, publicystyka, a reportaż wlókł się w ogonie.
Pomimo że polską szkołę dokumentu radiowego doceniał cały świat, to w Polsce, a zwłaszcza w Warszawie, było inaczej. Stąd w pewnym momencie pojawił się pomysł napisania książki reporterskiej „Zdarzyło się naprawdę. Opowieści reporterskie”. W jej wstępie napisałyśmy tak:
Trudno nam zrozumieć, dlaczego ten gatunek radiowy ma tak słabą promocję. Reportażyści prasowi i telewizyjni uważani są za dziennikarskie autorytety, a czasami się stają prawie celebrytami. Tymczasem radiowe reportaże i ich autorzy cały czas są w cieniu.
Dlaczego warto promować podcast?
Gdy w 2017 roku rozpoczęłyśmy z Katarzyną działalność jako TR, szybko okazało się, że bez promocji nie zaistniejemy w sieci. Dlatego zaczęłyśmy dowiadywać się, co zrobić, aby się wyróżnić. Przełamałyśmy w sobie niechęć do opowiadania o naszych sukcesach i dokonaniach, co nie było takie łatwe. Potraktowałyśmy promocję jako działanie, które pomoże dotrzeć nam do odbiorców. Wiedziałyśmy, że to, co robimy może pomóc dziennikarzom, studentom, podcasterom i miłośnikom audio.
Dlatego ustaliłyśmy gdzie można takie osoby znaleźć i rozpoczęłyśmy nagłaśnianie naszej blogowej aktywności. Nie chciałyśmy powtórki z radia, czyli napracujemy się, a niewiele osób usłyszy nasze historie. Jednocześnie zdawałyśmy sobie sprawę z tego, że tematyka bloga i podcastów TR jest niszowa, dlatego musimy wykonać ogromną pracę, by nas zauważono i słuchano.
I udało się! We wrześniu 2021 roku dostałyśmy nagrodę “Podcast roku 2021” od miesięcznika Media Marketing Polska jako podcast pionierski, nieszablonowy i potrzebny.
Teraz już z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że skoro Torba reportera stała się rozpoznawalna to i Ty dasz radę!
Jak promować podcast?
Zanim przejdziecie do listy kilka ważnych uwag:
- Trzeba od początku mieć świadomość, że produkcja i promocja podcastu wymaga konsekwencji i systematyczności. My jesteśmy we dwie. Wpisy albo podcasty mają swoją premierę co drugi poniedziałek, a i tak czasami mamy problem, by zdążyć coś przygotować.
- Nie licz na spektakularne sukcesy od razu. Nastaw się na działanie krok po kroku. Na zasięgi podcastu pracuje się latami. Siła podcastu tkwi w czasie, który słuchacz spędza z Tobą oraz w tym, że Ci ufa. Podcastu najczęściej słucha się do końca, a nie przewija jak posty na FB czy LK. Jeśli zareklamujesz w podcaście jakiś produkt, to o wiele więcej odbiorców sięga po niego, niż gdybyś to samo napisał lub pokazał na YT. To jest ten efekt zaufania.
- Dbaj o atrakcyjną zawartość i wiernych słuchaczy. To oni pomogą Ci w promocji. Prowadząc co tydzień live na FB z cyklu ABC PODCASTU zyskałam stałe grono słuchaczy. Niektórzy z nich stale udostępniają w różnych miejscach te transmisje. A ja podczas livów odsyłam słuchaczy właśnie do podcastów, które mogą być przydatne w określonym temacie.
- Nie zaglądaj w statystyki. Napiszę tu o sobie, bo to ja wrzucam podcasty na Castosa, gdzie mamy hosting. Wrzucając muszę zerknąć w statystyki, bo cyfry same wchodzą mi w oczy. Ale już na Spotify itp nie zaglądam. Nie zamierzam się z nikim ścigać, po prostu robię swoje. Tak samo było, gdy pracowałam w radiu. Skupiałam się na rozwijaniu moich umiejętności reporterskich. Potem przyszły nagrody.
Sposoby TR na to jak promować podcast
- Umieszczamy podcast i informacje o nim na różnych kanałach społecznościowych i dystrybucyjnych, dbając o ciekawe zdjęcia i opisy. Zobaczcie w jak wielu miejscach jesteśmy: blog, strona na FB, grupa na FB, nasze prywatne profile, LinkedIn-nasze prywatne profile, You Tube, Spotify, iTunes, Google Podcast.
- Promujemy podcasty w grupach na FB, tych dotyczących podcastów, ale nie tylko.
Oto niektóre grupy podcasterskie:
Podcast dla firm i freelancerów (my jesteśmy adminkami)
- Od początku istnienia TRP bierzemy udział w dyskusjach w rozmaitych grupach, w których są nasi odbiorcy. Poniżej tylko trzy z nich, ale jest ich cała masa. Komentujemy, a w dni kiedy są LINK PARTY zamieszczamy linki do podcastów. Nie tylko naszych, także wyprodukowanych dla naszych klientów.
Biznes kobiecym okiem – Szczęśliwe w biznesie
- Na początku zamieszczałam komentarze w bardzo ciekawej grupie, do której link jest poniżej. Dzięki temu poznałam innych blogerów i zyskałam nowych odbiorców. Teraz robię to sporadycznie, ponieważ ta grupa wymaga większej aktywności niż inne. Ale jest bardzo pomocna w rozwoju, szczególnie na początku.
Grupa wzajemnej promocji dla blogerów Social media dla blogerów
- Odsyłamy do naszych podcastów podczas livów na TRP oraz w licznych livach gościnnych. Zapraszamy innych do naszych transmisji na żywo, dzięki czemu zyskujemy nowych słuchaczy
- Występujemy w podcastach u innych osób, ale same też zapraszamy gości do naszych podcastów. Tu ważna uwaga od Jędrzeja Paulasa, który podczas dyskusji o promocji w naszej grupie Podcast dla firm i freelancerów napisał: Proś o udostępnianie postów z podcastem. Oznaczaj ich na mediach. Lajki przyjdą.
- Piszemy darmowe artykuły dostarczając wartościową treść, a jednocześnie one promują nasz podcast. Oto ostatni z nich: Inwestycja w podcast.
- Bierzemy udział w konferencjach on-line
- Opowiadamy o TRP i naszych podcastach podczas warsztatów i szkoleń
- Dbamy o SEO i cały czas aktualizujemy naszą stronę wzbogacając ją o nowe treści
- Od czasu do czasu wrzucamy płatną reklamę na FB
- Napisałyśmy e-booka, by wzmocnić naszą markę, dać konkretną wartość naszym odbiorcom, a w e-booku są linki do naszych podcastów
I ostatnia, bardzo niewymierna rzecz. Także w tej dziedzinie trzeba mieć trochę farta. Na początku naszej podcasterskiej drogi spotkałyśmy Krystiana Zycha, który zaprosił nas na Pyrcastera, czyli Międzynarodową Konferencję dla Podcasterów w Poznaniu. Poprowadziłyśmy tam warsztat i weszłyśmy w to środowisko. Reszta to już nie szczęście, tylko nasza praca.
I tu od razu polecę Wam pomocne linki ze strony Krystiana, które uzupełniają to, o czym napisałam.
https://jakzrobicpodcast.pl/artykuly/3-serwisy-ze-statystykami-dla-podcasterow/
https://jakzrobicpodcast.pl/artykuly/3-portale-dla-podcasterow-w-ktorych-warto-zaistniec/
https://jakzrobicpodcast.pl/porady/dlaczego-powinnismy-promowac-google-podcasts/
Inne przydatne linki z naszego bloga:
Podcast dla firm i organizacji pozarządowych.
Jeśli masz jeszcze inny pomysł na promocję podcastu, napisz nam o tym.
Natomiast jeśli przeraża Cię ilość pracy, którą trzeba wykonać przy promocji, pomyśl, że nie musisz robić od razu wszystkiego. Najważniejsza jest konsekwencja. Nam tę ilość pracy, którą wykonujemy bezpłatnie, rekompensuje dobre słowo od słuchaczy. Krótki komentarz, mail dodaje mi skrzydeł. A gdyby nie było odzewu? I tak byśmy miały podcast, bo wierzymy, że to o czym rozmawiamy jest ważne i pomocne.
Jeśli chcesz z nami zrobić podcast zajrzyj tu: https://torbareportera.pl/produkcja-podcastow/
A może wystarczą tylko szkolenia indywidualne. Zapraszamy: https://torbareportera.pl/konsultacje/
Zapraszamy do grupy. Czeka na Ciebie powitalny prezent https://www.facebook.com/groups/3131223650334337
1 Komentarz
#38 Wartościowe podcasty z USA Torba Reportera i Podcastera · 14 lutego 2022 o 20:25
[…] Twojej uwadze artykuły: Jak promować podcast? Podcast dla firm i organizacji […]