Po co twórcom audio własna baza efektów dźwiękowych? W internecie można przecież znaleźć strony z takimi zbiorami, szczególnie obcojęzyczne. Co więcej, jak stosować efekty dźwiękowe w podcaście?

Efekty dźwiękowe – jak je stosować?

“Masz może atmosferę Krakowa”- zapytała mnie kiedyś Katarzyna. “Mam”- odpowiedziałam. I wcale nie byłam zdziwiona jej pytaniem. Radiowcy wiedzą, o co chodzi. O efekty dźwiękowe, czyli w tym wypadku hejnał, gołębie, dorożki. Prawie każdy doświadczony radiowiec tworzy tak bazę w swoim komputerze i często ją wykorzystuje. Niestety w reportażach słyszy się raczej te najbardziej oklepane odgłosy: drzwi, kroków, nalewania herbaty. Co gorsza, zazwyczaj pełnią rolę przerywnika, a to zdecydowanie za mało. Efekty mają moc o wiele większą. 

I o tym jest dzisiejszy podcast skierowany do młodych dziennikarzy, podcasterów i miłośników audio. Dowiecie się z niego sporo o kulisach pracy nad realizacją reportażu.

Efekty dźwiękowe

Moja baza efektów dźwiękowychPodcast znajdziecie na Spotify, iTunes, Castos.

Kanał RSS: https://torba-reportera.castos.com/feed

Jeżeli nasze podcasty uważasz za wartościowe, chcesz ich słuchać regularnie, zostań naszym Patronem. Na portalu “Patronite” znajdziesz dokładne informacje jak możesz to zrobić i jaką korzyść  Ty z tego doniesiesz. Zapraszamy! Kliknij, by zostać Patronem.

Z podcastu dowiecie się:

-co to znaczy film bez obrazu

-jakich środków radiowych używamy w materiale audio

-jaką moc mają efekty dźwiękowe

-w jakiej roli mogą występować efekty

-praktyczne przykłady zastosowania efektów w audycji dokumentalnej “Ten Karski” Hanny Bogoryja-Zakrzewskiej i Magdaleny Skawińskiej

-jak zrobić efekty w domu

TU jest link do audycji “Ten Karski”, w której wykorzystano utwór muzyczny Oskara Śliwińskiego.

W drugiej części podcastu o Bazie Efektów Dźwiękowych gościem jest znakomity realizator Teatru Polskiego Radia-Maciej Kubera.

Opowiada o:

-kulisach pracy nad efektami w słuchowiskach

-trudnościach technicznych związanych z nagrywaniem efektów dźwiękowych

-prezentuje najciekawsze, najdziwniejsze odgłosy ze swojej kolekcji

-zdradza tajemnicę jak powstał początek audycji dokumentalnej “Ten Karski”

Jeśli macie pytania na temat realizacji, efektów dźwiękowych, możecie napisać je w komentarzu. Zapraszamy także do podzielenia się opinią na temat tego odcinka:)

Hanna
Polecamy
Reportaż, ale co to jest?
jak zainteresować dziennikarza

Kiedy prowadzę warsztaty dla uczniów lub studentów, często okazuje się, że nie bardzo wiedzą, czym  właściwie  jest reportaż. Zazwyczaj studenci  Read more

Jak wygrać konkurs im. Jacka Stwory?
jak wygrać konkurs im. jacka stwory

„Wygranie konkursu stypendialnego im. Jacka Stwory jest proste w porównaniu z tym, co czeka potem laureata” – słyszałam niejednokrotnie od Read more

Jak budować sceny w radiu?
jak budować sceny w radiu

Włączasz radio,  a w nim artysta opowiada o tym, co go niesamowicie urzeka w muzyce. Maluje słowem obraz z prób Read more

Czyścimy kibelek, czyli przykład zabawnego reportażu
przykład reportażu

Rzadko kiedy opowiada się z humorem, z pewnym „przymrużeniem oka”.  Ja jednak bardzo lubię takie zabawne historie. Poniżej przykład takiego Read more


5 Komentarzy

Teserka · 22 kwietnia 2020 o 14:12

Bardzo ciekawy odcinek 🙂 Pozdrawiam serdecznie reporterki i montażystów 🙂

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 4 maja 2020 o 12:31

    Dziękujemy i też pozdrawiamy:)

Torba Reportera - Reportaż w praktyce · 4 maja 2020 o 18:10

[…] mogą wystąpić efekty dźwiękowe w materiale audio, opowiadałam w podcaście o dźwięku nr 8. TU znajdziecie link do […]

#30 Prawo autorskie w podcaście cz1 Torba Reportera i Podcastera · 12 kwietnia 2021 o 19:51

[…] Podcast- Baza efektów dźwiękowych część 1 […]

Podcast, czyli jak wzmocnić markę - kobietyprzykawie.pl · 10 lutego 2022 o 21:42

[…] Efekt dźwiękowy […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *