Światowa preselekcja, popularność podcastów i koronawirus
Ostatnie dwa lata to niesamowita zmiana świata AUDIO. Dzięki rosnącej popularności podcastów zmienia się rynek, nadawcy publiczni i odbiorcy.
Może się okazać, że w tym roku po raz pierwszy największą konferencję świata poświęconą reportażowi radiowemu, International Feature Conference otworzy podcast wyprodukowany dla Spotify.
Przez ostatnie trzy tygodnie, jako przedstawicielka Polski w grupie reportażu przy Europejskiej Unii Nadawców, która zajmuje się m.in organizacją International Feature Conference wysłuchałam 73 utworów audio z całego świata. To rekordowa liczba zgłoszeń. Nigdy wcześniej na naszych preselekcjach nie pojawiały się utwory z Jordanii, Chile czy Meksyku. Było też dużo reportaży z południa Europy. Produkcje włoskie, hiszpańskie, czy portugalskie rzadko można było do tej pory usłyszeć na IFC, zdominowanym przez reportaże zachodnioeuropejskie. Wszystko dzięki temu, że tegoroczna IFC ma się odbyć w maju w Rzymie. Niestety, szalejący koronawirus może sprawić, że 46 edycja IFC stanie pod znakiem zapytania. Na razie wszyscy liczymy na to, że w dniach 24-28.05 spotkamy się w wiecznym mieście.
Tymczasem w ubiegłym tygodniu, odbyła się pierwsza w historii preselekcja online, podczas której wybraliśmy dwadzieścia kilka prac. Co ciekawe, nasz tegoroczny wybór zdominowany jest przez propozycje skandynawskie. Proporcja między podcastami niezależnych producentów a audycjami radia publicznego nadal jest korzystniejsza dla mediów tradycyjnych. Jednak już widać tendencję, że w przyszłych latach może być zupełnie inaczej.
Nowości- niezwykła popularność podcastów
Do nowości zaliczam na pewno podcast niezależnej grupy producenckiej z Jordanii. W jednym z epizodów, który usłyszymy podczas konferencji, młoda kobieta opowiada o swoim doświadczeniu aborcji w kraju arabskim. Jej ciąża była wynikiem pozamałżeńskiego seksu ze stałym partnerem. Nie mogła zostać jego żoną, ponieważ ona jest muzułmanką, a on chrześcijaninem. Gdyby zdecydowała się urodzić dziecko i wychowywać je samotnie i ona, i dziecko znaleźliby się najniżej w hierarchii społecznej. Kobieta zdecydowała się na aborcję. Musiała jednak znaleźć lekarza, który zechciałby jej pomóc. W Jordanii aborcja jest zakazana.
Doceniam opowiadanie tak intymnych historii, nawet jeśli dźwiękowo bardziej jest to rozmowa niż reportaż. Bohaterka ma zresztą talent do opowiadania, a podcast zamontowany jest w taki sposób, że całe 15 minut trzyma słuchacza w napięciu.
Kolejnym pozytywnym zaskoczeniem był podcast niezależnej grupy producenckiej z Chile. Zgłoszony do preselekcji epizod opowiada o akcji stawiania krzyży w miejscach gdzie odnaleziono ciała próbujących przejść przez pustynię oddzielającą Meksyk od USA. Siłą tego podcastu są sceny podróży z patrolem szukającym uciekinierów oraz ciał zmarłych. Dramaturgię budują przerażające nagrania z telefonu alarmowego, na który dzwonią. Ci, którzy się zgubili, są ranni, nie mają sił już dalej iść.
Te dwa podcasty pokazują dobitnie, że niezależne, społeczne dziennikarstwo korzysta z nowych mediów i nowych możliwości. Audio, tańsze i łatwiejsze w produkcji niż filmy (także te produkowane na YouTube) pozwala autorom, którzy chcą mówić o ważnych problemach tego świata, na dotarcie do wielu nowych odbiorców.
Seriale radiowe i podcastowe
Tak, jak Netflix, tak I Spotify kocha seriale. Moda ta dotyczy także nadawców publicznych. Norweska redakcja reportażu w NRK od kilku lat produkuje tylko dokumenty radiowe w odcinkach. Jednak absolutnymi zwycięzcami tej preselekcji w kategorii “serial” są dla mnie Szwedzi. Jak na Skandynawów przystało ich seriale to prawdziwe radiowe kryminały.
Pierwszy z nich to serial podcastowy, wyprodukowany dla Spotify przez profesjonalnych dziennikarzy. Reporterzy wracają do niewyjaśnionej sprawy kradzieży obrazów z muzeum narodowego. Znalazły się wszystkie, oprócz jednego obrazu Georgesa Brague (wraz z Picassem był twórcą kubizmu). Początek zapowiada się jak najlepszy serial kryminalny, a dalej jest tylko lepiej. Już w pierwszych dziesięciu minutach mamy okazję usłyszeć rozmowę z jednym z najsłynniejszych paserów świata.
Druga szwedzka propozycja to serial radiowy przygotowany przez szwedzkie radio publiczne. Tym razem chodzi o sprawę zabójstwa, którego dokonały dzieci uzależnione od gier komputerowych.
Kraje skandynawskie są niekwestionowanym zwycięzcami tej edycji IFC. Podczas przesłuchań pojawią się produkcje szwedzkie, duńska, norweska i fińska.
Tematy, którymi żyje świat
- Wojna w Syrii. Tym tematem zajmują się głównie reportażyści i podcasterzy niemieccy. Robią to świetnie i na tegorocznym IFC usłyszymy głosy Syryjczyków, którym udało się uciec.
- Migracja, uchodźcy.
- Historię kryminalne zarówno współczesne, jak i historyczne.
Polska i Wschód
Polskę reprezentować będzie dokument, który mógł być tylko wywiadem ze znaną pisarką. Dzięki autorskiemu pomysłowi Katarzyny Michalak z Radia Lublin opowieść Swietłany Aleksijewicz staje się pretekstem, by poznać jej głos i z tego głosu wyczytać coś więcej o noblistce, jako człowieku.
Zabawną audycję zaprezentują Rosjanie, których zainspirowały notatki w prasie o tym, by przez telefon unikać mówienia “tak”. Ponieważ nasz głos może być nagrany i wykorzystany na przykład w wyłudzenie kredytu. Autorzy audycji zainspirowani nowymi notatkami stworzyli rozmowy bootów, czyli montaż automatycznych formuł, które często słyszymy przez telefon.
Z niecierpliwością czekam na spotkanie w Rzymie i mam nadzieję, że koronawirus nie pokrzyżuje tych planów.
Katarzyna
Popularność podcastów rośnie także w Polsce. Jeśli chcecie robić je profesjonalnie, skorzystajcie z naszego doświadczenia. W serii Podcastów o dźwięku podpowiadamy jak je robić ciekawie.
Podcast znajdziecie na Spotify, iTunes, Castos.
Kanał RSS: https://torba-reportera.castos.com/feed
Jeżeli nasze podcasty uważasz za wartościowe, chcesz ich słuchać regularnie, zostań naszym Patronem. Na portalu “Patronite” znajdziesz dokładne informacje jak możesz to zrobić i jaką korzyść Ty z tego doniesiesz. Zapraszamy! Kliknij, by zostać Patronem.
0 komentarzy