Torba Reportera i Podcastera

Magdalena Skawińska (Studio Reportażu i Dokumentu)

Jak zrobić dobry reportaż historyczny?

„Reportaż historyczny, co za nuda”– pomyślą młodzi czytelnicy bloga. Tymczasem Magdalena Skawińska uważa, że robiąc takie tematy, ma w sobie coś z detektywa. Magdalena Skawińska to wielokrotnie nagradzana reportażystka Polskiego Radia. Właśnie dotarła do nas informacja o nominowaniu jej do Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego 2018 za reportaż „Rzeczy ważne”. Dowiedz się więcej…

warsztat reportażysty

Różnice między warsztatem pisarza, a reportażysty

Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy warsztatem pisarza, a warsztatem reportażysty radiowego? – na to pytanie odpowiada Ewelina Karpacz- Oboładze reportażystka Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia, która wspólnie z Angeliką Kuźniak napisała książkę “Krótka historia o długiej miłości”, której premiera odbyła się dwa dni temu. Praca reportera vs praca pisarza Dowiedz się więcej…

pomysł na opowieść

Moja przygoda z olejem przepracowanym, czyli bez pomysłu nie ma opowieści

Uwielbiam tematy na reportaż w których trzeba kogoś/coś odszukać, sprawdzić, udowodnić. Tu na mnie nakrzyczą, tam pogonią, a gdzie indziej przyjmą z otwartymi ramionami. Słowem kręci mnie akcja. Pierwsze kroki w reportażu Może dlatego, gdy byłam jeszcze początkującą reportażystką, ówczesny kierownik Redakcji Reportażu i Dokumentu, Krzysztof Wyrzykowski, zlecił mi do Dowiedz się więcej…

jak rozmawiać z obcymi

Jak nie bać się rozmawiać z obcą osobą? – pokonaj tremę

Dlaczego na zdjęciu jest reportażystka Anna Dudzińska z wielbłądem? Bo chcę przyciągnąć Twoją uwagę, a ta fotka biła rekordy popularności na profilu Ani na FB 🙂 To żart oczywiście. Po prostu Ania kiedyś powiedziała mi, że jest nieśmiała i niejednokrotnie musiała pokonać tremę. Czy dziennikarz ma tremę? Pamiętam swoją pierwszą Dowiedz się więcej…

jak opowiadać historie

Jak opowiadać historie: „Dogonić życie” – reportaż Ireny Piłatowskiej

Z opowiadaniem może być tak jak ze szlachetnym kamieniem. Jeśli kamień jest ciekawy, na pewno spodoba się bez żadnych dodatkowych ozdób. Ale jeśli zostanie dodatkowo szlachetnie oprawiony, wzbudzi zachwyt i stanie się małym dziełem sztuki. Podobnie może być z materią słowa. Udowodnię to na przykładzie reportażu Ireny Piłatowskiej w którym Dowiedz się więcej…

Jak to się robi na Zachodzie?

Jak to się robi na Zachodzie?

Praca polskiego reportażysty radiowego, prasowego czy telewizyjnego, to najczęściej samotne zmaganie się najpierw z pomysłem, potem nagraniami, na końcu z konstrukcją materiału. W dodatku pracuje ona/on w pośpiechu i gdy przygotowuje jeden reportaż, często jednocześnie myśli już o następnym. Dlaczego? Bo oczywiście trzeba zarobić na życie. Pamiętam taki okres w Dowiedz się więcej…

jak zainteresować dziennikarza

Reportaż, ale co to jest?

Kiedy prowadzę warsztaty dla uczniów lub studentów, często okazuje się, że nie bardzo wiedzą, czym  właściwie  jest reportaż. Zazwyczaj studenci  potrafią wymienić słynne nazwiska: Hanny Krall, Ryszarda Kapuścińskiego, Mariusza Szczygła, niektórzy kojarzą twórczość Janiny Jankowskiej, Ireny Piłatowskiej. Ale gdy pytam o to, czym różni się reportaż od wywiadu, publicystyki, to Dowiedz się więcej…