Najczęściej zadawane nam ostatnio pytanie brzmi: Ile mikrofonów muszę kupić/użyć, by nagrać grupę osób. Oraz:  Jakim mikrofonem nagrywać? Dziś odpowiemy na te pytania.

Wnioski z poprzedniego podcastu

W podcaście nr 6 przemierzamy dom Hani, aby usłyszeć jego akustykę. Podpowiadamy w ten sposób, że warto samemu zbadać swoją przestrzeń i wybrać tę najprzyjaźniejszą dla ucha.

Przypominamy także, że bardzo ważne jest, aby pokój nie był pusty, bo wtedy mamy dudniący dźwięk. Jednakże należy unikać stałych dźwięków, na przykład burczącej lodówki, bo to przeszkadza w słuchaniu. Innymi słowy, musicie oswoić się ze swoim sprzętem. Trzeba więc usłyszeć, w jakiej pozycji trzeszczy wam kabel mikrofonu, jak go trzymać, by dźwięk był wyraźny.

I koniecznie miejcie przy nagrywaniu słuchawki.

Co my wiemy o nagrywaniu?

Dla tych, którzy nie wiedzą, krótka informacja. Pracujemy od lat w Polskim Radiu, przygotowujemy reportaże. Nie jesteśmy realizatorami dźwięku, nie mamy wykształcenia technicznego. W podcastach dzielimy się  doświadczeniem wynikającym z codziennej pracy z magnetofonem i mikrofonem. Nie chodzimy na nagrania z realizatorem, posługujemy się mikrofonami i magnetofonami, które kupiło nam radio. Hania Zoomem H4nPro, Kasia Marantzem. Montujemy i realizujemy same swoje reportaże w domu.

Mimo to, brzmienie nagrań jest na tyle dobre, że swoje prace pokazujemy nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Wg nas, sprzęt mimo wszystko jest sprawą drugorzędną, bo najważniejszy jest pomysł. Bez niego nie osiągniesz sukcesu.

W tym odcinku m.in. o:

Jaki mikrofon do nagrań?

  • czym się różni mikrofon dynamiczny od pojemnościowego
  • jakim mikrofonem nagrywać grupę ludzi przy stole
  • mikrofon stołowy czy jeden rejestrator
  • do czego przyda się statyw
  • na co zwrócić uwagę stawiając magnetofon na stole
  • co zrobić, jeśli wgra nam się na przykład szelest kartek
  • do czego się przyda mikrofon pojemnościowy
  • jakim mikrofonem nagrywać w sali konferencyjnej
  • nagrania na dworcu. Który wybrać mikrofon: dynamiczny czy pojemnościowy?
  • jak nagrywać przed dworcem w ulicznym szumie
  • tajemnice nagrywania tego podcastu
Podcast znajdziecie na Spotify, iTunes, Castos.

Kanał RSS: https://torba-reportera.castos.com/feed

Jeżeli nasze podcasty uważasz za wartościowe, chcesz ich słuchać regularnie, zostań naszym Patronem. Na portalu “Patronite” znajdziesz dokładne informacje jak możesz to zrobić i jaką korzyść  Ty z tego doniesiesz. Zapraszamy! Kliknij, by zostać Patronem.

Sprzęt użyty do nagrań
Marantz PMD620MKII
Tascam DR – 60
mikrofon kierunkowy K6 + wkładka ME66 – Sennheiser
mikrofon nablatowy: Audiotechnica AT871UG
mikrofon dynamiczny: SENNHEISER e835
mikrofon pojemnościowy dookólny Audiotechnica MB4k

Jeśli macie pytanie, wątpliwości, podzielcie się nimi w komentarzu, albo napiszcie torba@reportera.pl


7 Komentarzy

Krzysiek · 8 października 2019 o 10:27

SUPER MATERIAŁ!
Chciałbym go osłuchać przed zakupami… :/

Zastanawiam się tylko czy za dużo w postprodukcji nie pozmieniałyście – czasem nie słychać zmiany, w momencie kiedy mówicie, że będzie słychać gorzej (np. “teraz będę chodzić, jestem trzecią osobą”.
Pytanie jeszcze o Marantz, który przewija się przez materiał, ale zupełnie nie jest podany w spisie sprzętu, mógłbym prosić o dopisanie?

Tak czy siak – dzięki za materiał. Z pewnością podam go dalej 🙂

    Katarzyna · 8 października 2019 o 13:40

    Nagranie, w cichym pomieszczeniu jest zrobione w studiu radiowym, gdzie nawet Marantz dobrze złapał dźwięk ( akurat tutaj nie poprawiałam) Jednak wydaje mi się, że mimo wszystko słychać: stołowy nagrał lepiej niż Marantz postawiony na stole. Gdyby Marantz był na statywie ( nie był) to osoba do niego mówiącą nagrałaby się też dobrze. Ja nie lubię statywu, bo większość moich rozmówców to nie są profesjonaliści i oni się kręcą. Poza tym nie lubię siedzieć, wolę się ruszać podczas nagrań. Statyw przydaje mi się, bo jak mam długie nagranie to ręka drży, wtedy czasami zakładam statyw i to trzymam ( mniej trzasków się wgrywa). PS. A co kupiłeś? Sprzęt?

Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 8 października 2019 o 13:12

Słuszna uwaga, uzupełniłam spis sprzętu. To ten Marantz ze zdjęcia we wpisie. Co do postprodukcji, ja nie zmieniałam za dużo, ale chyba ten brak wyraźnej różnicy wynika stąd, że nagrywano w studiu. Gdy nagrywam w innym pomieszczeniu zawsze wyraźnie słychać, że ktoś jest w oddaleniu. Ale to Kasia pewnie wyjaśni, jak było. Dzięki za komentarz:)

Piotrek · 29 grudnia 2019 o 18:52

Szanowne Panie,

Mam pytanie czysto techniczne. Jeżeli nagrywają Panie reportaż, to oczywiście w formacie WAV, ale z jaką częstotliwością próbkowania ? Standardową 44,1 kHz i dokładnością bitową 16 czy może jednak 24 ?
Ponadto, czy ustawiają Panie dyktafon w funkcji LO CUT do usunięcia niskich częstotliwości czy wręcz przeciwnie ?

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 13 stycznia 2020 o 16:43

    Dobrze, że napisał Pan też na FB do Torby Reportera, bo z powodu urlopu nie zaglądałyśmy na bloga. I pytanie nam umknęło.
    Pozdrawiam

    Hanna

#24 Podcast-Jak pytać, by uzyskać to, czego chcesz?-cz.2 Torba Reportera i Podcastera · 1 listopada 2020 o 22:14

[…] Podcast o dźwięku nr 3-Czy trzeba nagrywać w szafie?-część 2 […]

Podcast, czyli jak wzmocnić markę - kobietyprzykawie.pl · 24 listopada 2020 o 08:00

[…] Tajemnica wykonania dobrego nagrania nie kryje się tylko w mikrofonie. Naszym zdaniem, dużo ważniejsze są słuchawki. To dzięki nim już podczas nagrania jesteśmy w stanie wychwycić, czy nasze nagranie jest dobre, czy złe. Jakie powinny być słuchawki? Więcej o sprzęcie usłyszycie w naszym podcaście. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *