Podcast dla firm i organizacji pozarządowych
Rok 2021 ma być rokiem audio. Dlatego nie ma się nad czym zastanawiać. Trzeba zainwestować w podcasty dla firm i organizacji pozarządowych.
Podcasty. Co to takiego?
Najprościej ujmując podcast to audycja radiowa na żądanie, dostępna przez internet, której możesz słuchać kiedy chcesz i gdzie chcesz. Tematyka obejmuje wszystkie dziedziny życia – od edukacji po biznes, rozwój osobisty, rekrutację pracowników, zdrowie i zdrowe nawyki, ekologię itp.
Podcasty edukują i promują. Mogą też być używane jako komunikacja wewnętrzna w firmie lub nowatorska forma szkoleń dla pracowników, podwykonawców, klientów.
Jak wykorzystać podcasty i mieć z tego korzyść?
Istnieje kilka dróg wykorzystania podcastów
- promocja działań i projektów
- promocja organizacji pozarządowych/Firmy
- edukacja odbiorców
- utrwalanie wspomnień, promowanie osób i ich historii
- gotowy darmowy wkład dla mediów (w formie wywiadu, reportażu)
- nowatorska forma szkoleń dla pracowników, podwykonawców, klientów.
- komunikacja wewnętrzna w firmie
Kiedy pracowałyśmy w radiu, redakcja dostawała tzw. tematy zlecone, najczęściej przez Ministerstwo. Naszym zadaniem było znaleźć ciekawych bohaterów i historie. Poprzez te losy pojedynczego człowieka pokazywałyśmy szerszy problem.
Reportaże to także podcasty, ale oczywiście możesz zamówić audycje w prostszej formie: wywiadu, monologu, audycji wieloelementowej. Niemniej zachęcamy do posłuchania zamieszczonych reportaży, aby przekonać, jak bardzo podcasty działają na wyobraźnię i wywołują emocje.
Cel, który organizacja pozarządowa osiągnie dzięki podcastom
- Podcast tematyczny z tzw. case study, czyli konkretnymi historiami osób, które borykają się z problemami szerzej nieznanymi. Opowiedzenie o tych kłopotach może ułatwić zdobywanie pomocy i lepsze funkcjonowanie w środowisku. Taki podcast spełnia też funkcję edukacyjną i może wpisywać się w kampanię informacyjną.
–reportaż pomagający w zbiórce pieniędzy
–reportaż nagłaśniający problemy osób z mukowiscydozą
–reportaż na zamówienie Ministerstwa Zdrowia, o jego bohaterce nakręcono później film ” Joanna ” nominowany do Oscara. A wszystko zaczęło się od tej audycji.
–reportaż o problemie samobójstw i depresji młodych ludzi pokazany przez los jednej osoby
- Seria podcastów pokazujących działanie organizacji, dokonania i współczesność, kłopoty i sukcesy. Może to być opowieść o pracownikach i podopiecznych lub codziennej pracę organizacji.
- reportaż o spółdzielni socjalnej w Koninie
- Seria podcastów poradnikowych na tematy ważne dla odbiorców.
Podcasty można uzupełnić też o nagrane wywiady z ekspertami przed kamerą, które można będzie można publikować na YouTube.
Podcast dla firm – korzyści
Tworząc podcast firmowy możesz:
- pokazać czym zajmuje się firma, jakie ma osiągnięcia, jakie problemy rozwiązuje
- edukować klientów w sprawie danego produktu czy tematyki
- promować produkt lub działanie
- przez case study pokazać jak działa w praktyce, to czym zajmuje się firma
- służyć komunikacji wewnętrznej (audio rozsyłane pracownikom)
- być wykorzystywany do szkoleń pracowników. Nasza radiowa koleżanka Agnieszka Pospiszyl taki właśnie podcast szkoleniowy przygotowuje dla jednej ze skandynawskich firm.
Ostatnio na zamówienie UrbanLab Gdynia Torba Reportera i Podcastera przygotowała cykl podcastów o tym jak pandemia i zmiany klimatu wpływają na miasta.
Tu można posłuchać tych podcastów:
Dlaczego warto wybrać podcast?
W 2019 roku co czwarty polski internauta był słuchaczem podcastów. Z pierwszych analiz 2020 wynika, że wynik ten wzrósł dwukrotnie. Dlaczego? Bo podcast to najczęściej przekaz osobisty, który budzi w odbiorcy/kliencie zaufanie.
Wg badań Discover Pods do 2030 roku 70% materiałów w internecie będzie dostępnych w formie audio, czyli audycji radiowej dostępnej na żądanie. Dzieje się tak z powodu zbyt dużej ilości czasu spędzanego przed monitorami komputerów, smartfonów i laptopów. Podcastu, dokładnie tak jak radia, można słuchać wykonując inne czynności np. ćwicząc, jedząc itp. Podcast jest narzędziem podprogowym, stąd sprawdzają się szkolenia w formie audio.
Podcast operuje tylko słowem i dźwiękiem przez co bardzo wpływa na emocje słuchaczy. Dlatego dobrze opowiedziane historie poruszają, zapadają w pamięć i serce odbiorców. W głosie można usłyszeć autentyczność, stąd audio jest medium, któremu najbardziej ufają odbiorcy.
Na przykład aż 63% konsumentów kupiło produkt, o którym usłyszało w podcaście.
Chcesz wykorzystać tę szansę, którą daje podcast? Gorąco do tego namawiamy, bo my już znamy siłę audio.
Hanna i Katarzyna
Jeśli chcesz wyprodukować podcast z nami, to zapraszamy :
Produkcja podcastów
Przydatne linki:
Ile kosztuje podcast?
Tu można posłuchać naszych podcastów:
https://torbareportera.pl/category/podcasty/
Zapraszamy również do grupy na FB: https://www.facebook.com/groups/3131223650334337
.
7 komentarzy
Bookiecik · 1 marca 2021 o 12:08
Podcasty to swietna forma przyswajania wiedzy – można słuchać, mając jednocześnie wolne ręce. Uwielbiam!
Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 1 marca 2021 o 12:22
Też tak mam, słucham robiąc inne rzeczy, które nie wymagają mojej koncentracji.
Asia · 12 marca 2021 o 19:39
Cały czas się zastanawiam nad wykładami w formie audio. Tylko jak tłumaczyć reakcje chemiczne i zamiany w mikrostrukturze bez obrazu. Może po prostu dołączać do podcastu mini pdf z ilustracjami, na które studenci mają patrzeć?
Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 12 marca 2021 o 20:41
Oczywiście. Tak słuchaliśmy audycji kiedyś na międzynarodowych konferencjach. Mieliśmy skrypty z tłumaczeniem a dźwięk w narodowym języku leciał z głośników. Więc połączenie audio z pdf jest dobre. A najlepiej nagrać i zrobić wersję testową.
Jak promować podcast?-sprawdzone sposoby Torba Reportera i Podcastera · 22 marca 2021 o 18:20
[…] Podcast dla firm i organizacji pozarządowych. […]
#38 Wartościowe podcasty z USA Torba Reportera i Podcastera · 14 lutego 2022 o 20:34
[…] Polecamy Twojej uwadze artykuły: Jak promować podcast? Podcast dla firm i organizacji pozarządowych […]
#51 Jak nagrać podcast dla fundacji i stowarzyszenia? Torba Reportera i Podcastera · 6 listopada 2023 o 20:47
[…] Wpis Podcast dla firm i organizacji pozarządowych […]