Podcast dla firm i organizacji pozarządowych

Rok 2021 ma być rokiem audio. Dlatego nie ma się nad czym zastanawiać. Trzeba zainwestować w podcasty dla firm i organizacji pozarządowych.

Podcasty. Co to takiego?

Najprościej ujmując podcast to audycja radiowa na żądanie, dostępna przez internet, której możesz słuchać kiedy chcesz i gdzie chcesz. Tematyka obejmuje wszystkie dziedziny życia – od edukacji po biznes, rozwój osobisty, rekrutację pracowników, zdrowie i zdrowe nawyki, ekologię itp.

Podcasty edukują i promują. Mogą też być używane jako komunikacja wewnętrzna w firmie lub nowatorska forma szkoleń dla pracowników, podwykonawców, klientów.

Jak wykorzystać podcasty i mieć z tego korzyść?

Istnieje kilka dróg wykorzystania podcastów 

  1. promocja działań i projektów
  2. promocja organizacji pozarządowych/Firmy
  3. edukacja odbiorców
  4. utrwalanie wspomnień, promowanie osób i ich historii
  5. gotowy darmowy wkład dla mediów (w formie wywiadu, reportażu)
  6. nowatorska forma szkoleń dla pracowników, podwykonawców, klientów.
  7. komunikacja wewnętrzna w firmie

Kiedy pracowałyśmy w radiu, redakcja dostawała tzw. tematy zlecone, najczęściej przez Ministerstwo. Naszym zadaniem było znaleźć ciekawych bohaterów i historie. Poprzez te losy pojedynczego człowieka pokazywałyśmy szerszy problem. 

Reportaże to także podcasty, ale oczywiście możesz zamówić audycje w prostszej formie: wywiadu, monologu, audycji wieloelementowej. Niemniej zachęcamy do posłuchania zamieszczonych reportaży, aby przekonać, jak bardzo podcasty działają na wyobraźnię i wywołują emocje.

Cel, który organizacja pozarządowa osiągnie dzięki podcastom

  • Podcast tematyczny z tzw. case study, czyli konkretnymi historiami osób, które borykają się z problemami szerzej nieznanymi. Opowiedzenie o tych kłopotach może ułatwić zdobywanie pomocy i lepsze funkcjonowanie w środowisku. Taki podcast spełnia też funkcję edukacyjną i może wpisywać się w kampanię informacyjną.

-reportaż pomagający w zbiórce pieniędzy

https://www.polskieradio.pl/80/1007/Artykul/888688,Rakija-Hanna-BogoryjaZakrzewska

-reportaż nagłaśniający problemy osób z mukowiscydozą

https://www.polskieradio.pl/80/1007/Artykul/1351796,Wszystko-co-dobre-reportaz-Hanny-BogoryjaZakrzewskiej

-reportaż na zamówienie Ministerstwa Zdrowia, o jego bohaterce nakręcono później film ” Joanna ” nominowany do Oscara. A wszystko zaczęło się od tej audycji.

https://www.polskieradio.pl/80/1007/Artykul/437568,Trzeba-walczyc-Hanna-Bogoryja-Zakrzewska

-reportaż o problemie samobójstw i depresji młodych ludzi pokazany przez los jednej osoby

https://www.polskieradio.pl/7/3040/Artykul/2327671,O-misiu-ktory-zasnal-ze-smutku-Katarzyna-Blaszczyk

  • Seria podcastów pokazujących działanie organizacji, dokonania i współczesność, kłopoty i sukcesy. Może to być opowieść o pracownikach i podopiecznych lub codziennej pracę organizacji. 
  • reportaż o spółdzielni socjalnej w Koninie

https://www.polskieradio.pl/80/1007/Artykul/661651,Uszyc-sobie-szczescie-Katarzyna-Blaszczyk

  • Seria podcastów poradnikowych na tematy ważne dla odbiorców.


Podcasty można uzupełnić też o nagrane wywiady z ekspertami przed kamerą, które można będzie można publikować na YouTube. 

Z kolei podcast dla firm może:

  1. pokazać czym zajmuje się firma, jakie ma osiągnięcia, jakie problemy rozwiązuje
  2. edukować klientów w sprawie danego produktu czy tematyki
  3. promować produkt lub działanie
  4. przez case study pokazać jak działa w praktyce, to czym zajmuje się firma
  5. służyć komunikacji wewnętrznej (audio rozsyłane pracownikom)
  6. być wykorzystywany do szkoleń pracowników. Nasza radiowa koleżanka Agnieszka Pospiszyl taki właśnie podcast szkoleniowy przygotowuje dla jednej ze skandynawskich firm.

Ostatnio na zamówienie UrbanLab Gdynia Torba Reportera i Podcastera przygotowała cykl podcastów o tym jak pandemia i zmiany klimatu wpływają na miasta.

Tu można posłuchać tych podcastów:

Dlaczego warto wybrać podcast?

W 2019 roku co czwarty polski internauta był słuchaczem podcastów. Z pierwszych analiz 2020 wynika, że wynik ten wzrósł dwukrotnie. Dlaczego? Bo podcast to najczęściej przekaz osobisty, który budzi w odbiorcy/kliencie zaufanie. 

Wg badań Discover Pods do 2030 roku 70% materiałów w internecie będzie dostępnych w formie audio, czyli audycji radiowej dostępnej na żądanie. Dzieje się tak z powodu zbyt dużej ilości czasu spędzanego przed monitorami komputerów, smartfonów i laptopów. Podcastu, dokładnie tak jak radia, można słuchać wykonując inne czynności np. ćwicząc, jedząc itp. Podcast jest narzędziem podprogowym, stąd sprawdzają się szkolenia w formie audio.

Podcast operuje tylko słowem i dźwiękiem przez co bardzo wpływa na emocje słuchaczy. Dlatego dobrze opowiedziane historie poruszają, zapadają w pamięć i serce odbiorców. W głosie można usłyszeć autentyczność, stąd audio jest medium, któremu najbardziej ufają odbiorcy.

Na przykład aż 63% konsumentów kupiło produkt, o którym usłyszało w podcaście.

Chcesz wykorzystać tę szansę, którą daje podcast? Gorąco do tego namawiamy, bo my już znamy siłę audio.

Hanna i Katarzyna

Jeśli chcesz wyprodukować podcast z nami, to zapraszamy : 

Produkcja podcastów

Przydatne linki:

Ile kosztuje podcast?

Tu można posłuchać naszych podcastów:

https://torbareportera.pl/category/podcasty/

Zapraszamy również do grupy na FB: https://www.facebook.com/groups/3131223650334337

podcast dla firm

.











5 Komentarzy

Bookiecik · 1 marca 2021 o 12:08

Podcasty to swietna forma przyswajania wiedzy – można słuchać, mając jednocześnie wolne ręce. Uwielbiam!

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 1 marca 2021 o 12:22

    Też tak mam, słucham robiąc inne rzeczy, które nie wymagają mojej koncentracji.

Asia · 12 marca 2021 o 19:39

Cały czas się zastanawiam nad wykładami w formie audio. Tylko jak tłumaczyć reakcje chemiczne i zamiany w mikrostrukturze bez obrazu. Może po prostu dołączać do podcastu mini pdf z ilustracjami, na które studenci mają patrzeć?

Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 12 marca 2021 o 20:41

Oczywiście. Tak słuchaliśmy audycji kiedyś na międzynarodowych konferencjach. Mieliśmy skrypty z tłumaczeniem a dźwięk w narodowym języku leciał z głośników. Więc połączenie audio z pdf jest dobre. A najlepiej nagrać i zrobić wersję testową.

Jak promować podcast?-sprawdzone sposoby Torba Reportera i Podcastera · 22 marca 2021 o 18:20

[…] Podcast dla firm i organizacji pozarządowych. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *