Po co nam trening kompetencji medialnych? Przykłady ćwiczeń warsztatowych.
Opublikowane przez Katarzyna Błaszczyk w dniu
Po co nam trening kompetencji medialnych?
Co to są kompetencje medialne? Jak prowadzimy warsztaty?
Wśród klientów Torby reportera i podcastera mamy dzieci, młodzież i dorosłych. Od uczniów do profesorów. Po co przychodzą? Początkowo najczęściej sami nie wiedzą. Jednak najważniejszym elementem naszych warsztatów jest edukacja medialna, czyli
“kształtowanie umiejętności świadomego, krytycznego, odpowiedzialnego i selektywnego korzystania ze środków masowego przekazu, tworzenia i nadawania przekazów medialnych.” (Za Wikipedią).
Ponieważ uczestnicy warsztatów najczęściej przychodzą do Torby reportera i podcastera szkolić się z tworzenia
i nadawania przekazów medialnych w tym artykule zajmiemy się tworzeniem przekazów medialnych. Artykuł dotyczący krytycznej analizy informacji, fake newsów itp. na pewno jeszcze powstanie.
Ze względu na fakt, że pracujemy metodami warsztatowymi mamy okazję zorientować się, co dla poszczególnych grup stanowi największe wyzwanie. Każde nasze warsztaty, czy to grupowe, czy indywidualne poprzedzamy rozmową z klientem. Jednak jeśli uczestnikami są na przykład beneficjenci jakiegoś projektu, dzieci, albo młodzież sprawa jest bardziej skomplikowana. Dlatego niemal każdy nasz warsztat zaczyna się od ćwiczenia integrująco- zapoznawczego. Przykład takiego ćwiczenia podam poniżej, jednak warto mieć świadomość, że powinno ono być dostosowane do grupy, jej wieku, umiejętności etc.
Z jaką komepetencją mamy najwięcej kłopotów?
Obszarem, z którym kłopot mają zarówno dorośli, jak i dzieci, jest pewność siebie. To właśnie z jej braku wynikają bariery i kłopoty z pozyskiwaniem innych potrzebnych kompetencji medialnych.
Nawet najmłodsi uczestnicy zajęć, którzy zazwyczaj nie mają jeszcze utartych przekonań na temat swojego wyglądu, głosu itp. odczuwają zdenerwowanie przed lub w trakcie występu przed mikrofonem lub kamerą. Nie chodzi tu jednak o sam proces nagrywania danej osoby. Powszechność telefonów komórkowych sprawiła, że nagrywanie się jest dla nas czymś normalnym i naturalnym. Trema pojawia się w momencie kiedy uczestnicy dowiadują się, że po występie dostaną feedback od prowadzących i od grupy.
Jak może objawiać się trema?
bicie serca;
nadmierne pocenie się rąk, twarzy;
drżenie głosu;
myśli przebiegające w szybkim tempie przez głowę.
Niewątpliwie trema jest nieprzyjemna i potrafi zniszczyć występ. Równocześnie jest dość naturalną reakcją naszego organizmu na spodziewane negatywne oceny.
Przykłady ćwiczeń warsztatowych wzmacniających pewność siebie.
Pamiętajmy, że kształtowanie pewności siebie w wystąpieniach publicznych to jest proces. Warto w tym procesie uwzględnić wzmocnienie własnej wartości, polubienie swojego głosu i wyglądu. Na warsztatach uczymy, jak pracować samodzielnie z tymi obszarami. Co jednak zrobić, gdy trema dopada nas nagle?
Najlepszym sprzymierzeńcem okazuje się ruch. Wprawiając ciało w ruch dostarczasz mu pozytywnych bodźców, których w tym danym momencie bardzo potrzebujesz. Przed występem warto zatańczyć, warto pośpiewać (bardzo cenne dla naszego głosu).
Przykład ćwiczenia, które możesz wykonać w każdej sytuacji, także stojąc lub siedząc na scenie/przed kamerą. Ćwiczenie nazywamy “Zepnij poślady”.
Na kilkanaście sekund mocno zepnij swoje pośladki, nogi, stopy, a jeśli możesz także tułów i ręce. Rozluźnij.
Wykonaj te ćwiczenie co najmniej trzy razy. Ćwiczenie pomaga rozluźnić ciało i poczuć Ci się lepiej w tej stresującej sytuacji.
Przykład ćwiczenia, które możesz wykonać w każdej sytuacji, także stojąc lub siedząc na scenie/przed kamerą. Ćwiczenie metodą wizualizacji.
Słyszałaś/eś o tym, że myśli mogą zmieniać nasze nastawienie. Praca z przekonaniami to praca, którą możesz wykonywać wizualizując. Częstym problemem osób, które boją się występować szczególnie przed kamerą, albo na żywo jest strach przed negatywnymi ocenami. Istnieje jednak na to sposób. Proponujemy, by wychodząc na scenę, albo występując przed kamerą zmienić sposób myślenia z:
“ Wszyscy patrzą na moją źle dobraną sukienkę”, “Myślą, że plotę trzy po trzy”
na:
“Podziwiają mnie, bo miałam odwagę przyjść i stanąć tutaj przed nimi na tej scenie”. “Podziwiają mnie, bo miałam odwagę wystąpić w tym programie”.
To prosty sposób, ale mnie bardzo pomaga. Nawet jeśli nie jest to do końca prawdą, nie szkodzi. Chodzi przecież o przekonania, a nie o to, czy naprawdę jestem podziwiana.
Przykład ćwiczenia integracyjno-zapoznawczego.
Podziel grupę na pary. Zadaniem każdej pary jest dowiedzenie się jednej, niebanalnej, zaskakującej rzeczy o drugiej osobie i przedstawienie jej publicznie. Żeby to zrobić musi jej zadać abstrakcyjne pytanie np. Gdybyś była ptakiem, to dokąd byś pofrunęła?
Pamiętajcie: wzmacnianie kompetencji medialnych pomaga nam w życiu. Budowanie pewności siebie to nie tylko inwestycja w to, że możemy ciekawie wypaść na przykład przed kamerą czy to telewizyjną, czy internetową. To budowanie własnej wartości, umiejętność mówienia “nie”, także gdy ktoś prowadzi wobec nas hejt. O innych kompetencjach medialnych i o tym, jak je ćwiczyć będziemy jeszcze pisały.
Katarzyna
Chcesz przeszkolić grupę z kompetencji medialnych: torbareportera@gmail.com
https://torbareportera.pl/sztuka-rozmowy/o-tremie/
Tutaj przeczytasz więcej o walce z tremą.
Jesteś trenerem? Chcesz poznać tajniki pracy z kompetencjami medialnymi. Zapraszamy na szkolenia indywidualne.
https://torbareportera.pl/e-book/
Polecamy naszego e-booka, z którego dowiesz się więcej.
0 komentarzy