Jak zarabiać na podcastach?-przykład Torby
Opublikowane przez Hanna Bogoryja-Zakrzewska w dniu
“Panie chyba trafiły w świetnym czasie ze swoją ofertą”- powiedziała nam jedna z naszych klientek. Miała na myśli pandemię i rozkwit podcastów. A podcasty to nasza specjalność. Czego musiałyśmy się nauczyć, aby móc zarabiać na podcastach? Najważniejsze było, to, że znamy się na reportażach. Ale to oczywiście za mało, by poradzić sobie na rynku.
Torba pojawiła się jeszcze przed pandemią. Nie miałyśmy wtedy pojęcia o podcastach. Nagrywałyśmy radiowe reportaże dla publicznego radia. W pewnym momencie chciałyśmy czegoś więcej. Pokazać innym, że reportaż radiowy jest równie ciekawy jak telewizyjny i prasowy. A mimo to mało znany w Polsce.
2017
W rezultacie powstał więc blog dla miłośników dźwięku. Z tamtego czasu są na YouTube dość nieporadne montażowo filmiki. Znałyśmy się przecież na audio, a nie na filmach. Ale nie chciałyśmy czekać, aż będziemy perfekcyjne.
Jednocześnie rozkręcałyśmy warsztaty dla wszystkich grup wiekowych. Zdałyśmy sobie bowiem sprawę z tego, że jako reportażystki radiowe mamy ogromną wiedzę o sztuce rozmowy, storytellingu, wystąpieniach publicznych i pracy z mediami. A wydawało nam się początkowo, że możemy szkolić tylko o tym, jak robić reportaże.
Pierwszymi uczestnikami szkoleń byli siódmoklasiści. Przez cały rok prowadziłyśmy z nimi zajęcia medialne. Po kilku latach podziękują nam za to na YouTube. Uczyłyśmy też animatorów kultury jak opowiadać ciekawie o projektach. Szkolenie zamówiło u nas Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ‘ę”. I tak powoli pojawiali się pierwsi klienci. Głównie z polecenia nas przez kogoś innego.
Wtedy też intensywnie uczyłyśmy się podstaw marketingu i promocji, bo to był zupełnie dla nas nowy temat. Pisanie o sobie na FB sprawiało nam dużą trudność. W radiu autor zawsze był na drugim planie.
Teraz bez trudu przychodzi nam pamiętanie o zdjęciach, rolkach, filmikach. Wspiera nas też córka Hanny, Kasia. Na co dzień zajmuje się marketingiem cyfrowym, więc podsyła nam info o nowych trendach, tematy na bloga.
Równie ważny jest ciągły rozwój. Doszkalamy się nieustannie. Kasia szczególnie lubi zagadnienia pracy nad głosem. Hannę fascynuje sztuka rozmowy. Czytamy, słuchamy, zapisujemy historie, które potem wykorzystujemy na szkoleniach.
2018
Bez wątpienia najważniejszym zdarzeniem było to, że ZNAK wydał naszą książkę “Zdarzyło się naprawdę. Opowieści reporterskie”. Jeździłyśmy na spotkania autorskie. To doświadczenie przydaje nam się teraz gdy prowadzimy szkolenia dla bibliotekarzy o sztuce rozmowy. Wiemy co zrobić, by było ciekawie.
Wtedy też cały czas prowadziłyśmy warsztaty medialne. Uczyłyśmy się sztuki negocjacji i sposobów dotarcia do klienta. Znajdowali nas poprzez stronę i polecajki od innych.
Z drugiej strony popełniałyśmy błędy. Na przykład nie zadbałyśmy o referencje. Poproszenie o nie rok po zakończeniu szkolenia nie miało sensu. Nie prowadziłyśmy też żadnych statystyk, ile szkoleń mamy za sobą, ile osób w nich uczestniczyło. A to było ważne podczas startowania w przetargach. Do dziś nie mamy też porządnej bazy klientów. Choć jesteśmy we dwie, ciągle brakuje nam czasu.
2019
Wtedy następuje duże zmiana. Spotykamy podcastera Karola Stryję, który opowiada nam o podcastach. To dla nas całkowita nowość. Nie do końca rozumiemy na czym one polegają. Zaraz potem Krystian Zych zaprasza nas na Konferencję Podcastową PyrCaster do Poznania. Prowadzimy warsztat ze sztuki rozmowy, ale jednocześnie dużo rozmawiamy z uczestnikami. Poznajemy bardzo ciekawe środowisko podcasterek i podcasterów. Fascynuje ich audio i to nas łączy. Chcemy podzielić się z nimi swoim doświadczeniem radiowym.
Ruszamy z własnym podcastem warsztatowym. Zmieniamy nazwę na dłuższą. Od tej pory działamy jako Torba reportera i podcastera.
Cały czas intensywnie uczymy się prowadzenia biznesu. Konsultujemy się z coachem biznesu, która uświadamia nas, że mówimy zbyt specjalistycznym językiem i nie będziemy zrozumiane. Uczymy się mówić o podcastach prościej, przystępniej.
Kasia koncentruje się na pisaniu i wycenie ofert. To podstawa w biznesie. Dobrze wycenić swoją pracę. Tylko jak to zrobić, skoro większość życia dostawało się stałą pensję oraz niezbyt duże honoraria za poszczególne reportaże. Nigdy nie odzwierciedlały one faktycznego wkładu pracy.
Kasia pracuje także nad mentalnością Hanny, bo ta przez 32 lata pracy w radiu przesiąkła tymi przekonaniami, że “radio to pasja, pieniądze nie są tak ważne”.
Hanna obsługuje bloga, montuje filmiki i zgłębia temat pozycjonowania, czyli SEO. Wie, że nie wystarczy napisać coś na blogu, czy zrobić podcast. Trzeba jeszcze dać się łatwo znaleźć w sieci.
Kasia już myśli o tym, że kiedyś odejdzie z radia, Hanna zamierza zostać w nim do emerytury.
2020-2021
Pandemia w Polsce powoduje, że Torba działa warsztatowo jeszcze bardziej intensywnie. Bierzemy też udział w konferencjach on-line oraz prowadzimy livy na FB. Kupujemy kamerki, mikrofony i praktycznie nie odchodzimy od komputerów.
Jednocześnie nie możemy odnaleźć się w radiu zawłaszczonym przez niekompetentnych szefów. Ich głupota i brak wiedzy są przerażające. Choć się boimy, postanawiamy zaryzykować. Obie odchodzimy z radia i zakładamy własne działalności.
Nasze działania promocyjne przynoszą efekty. Zaczynamy produkować podcasty dla klientów. Nasze pierwsze zlecenie to seria podcastów dla UrbanLab Gdynia o wpływie zmian w klimacie na miasta. Potem powstaje druga seria, ale już reporterska. I tak już zawsze będzie. Bardzo skutecznie przekonujemy klientów do reportaży, a nie statycznych rozmów w studiu.
Jak wejdziesz na naszego bloga, na głównej stronie zobaczysz dla kogo pracowałyśmy. Lista jest bardzo długa.
Piszemy e-booka “Sztuka rozmowy w podcaście i nie tylko” w którym dzielimy się naszym całym doświadczeniem.
Nasz podcast warsztatowy dostaje nagrodę Podcast Roku 2021 od miesięcznika Media Marketing Polska.
Rozkręcamy grupę Podcast dla firm i freelancerów.
To wtedy przekonujemy się, że już wiemy jak zarabiać na podcaście.
2022-2024
Jesteśmy w stanie utrzymać się z działalności Torby. Już dokładnie wiemy jak zarabiać na podcaście, jak wyceniać pracę. Produkujemy różnorodne podcasty dla firm i instytucji. Wracamy też do tego co umiemy bardzo dobrze. Do dokumentu audio.
Nagrywamy dla Parlamentu Europejskiego – Biura w Polsce dokument o Włodymirze Zełenskim. Potem dla miesięcznika Pismo przygotowujemy 5 sezon serialu audio Śledztwo Pisma. Zdobywa nominacje w wielu konkursach.
Dobrze, że jesteśmy we dwie, bo możemy podzielić się zadaniami. Gdy tego raz nie zrobiłyśmy skończyło się porażką. O tym napiszemy na FB.
Obecnie
Teraz zbieramy owoce tej pracy, którą wykonałyśmy wcześniej, czyli uczenia się promocji, pisania ofert, negocjacji, szukania klientów.
Jeździmy po całej Polsce na nagrania i szkolenia. Zastanawiamy się co będzie dalej, bo nic nie jest nam dane na stałe. Musimy nadążać za nowymi trendami w podcastach, szkoleniach, marketingu. Na szczęście Torba jest mocna i bardzo pojemna.
A do czego Tobie przydała się Torba?
Chętnie przeczytamy.
Zapraszamy też do e-sklepu, bo trwa promocyjny tydzień. Wszystko tańsze o 10 zł.
0 komentarzy