Ile kosztuje podcast?

Opublikowane przez Hanna Bogoryja-Zakrzewska w dniu

ile kosztuje podcast

To zależy. Tego zwrotu będę używała często, ale nie dlatego, że nie chcę zdradzić, ile kosztuje podcast. Przy dobrej wycenie trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. 

ile kosztuje podcast

Ile kosztuje podcast?

Pytanie o koszty podcastu może zadawać sobie osoba, która sama chce robić podcasty i osoba/firma, która zleca pracę innym. 

Zacznijmy od tego ile będzie Cię kosztował jeden odcinek podcastu, który zamierzasz nagrać. Zakładam, że masz już sprzęt do nagrywania oraz niezbędne oprogramowanie np. do montażu. Należy też pamiętać, że koszt podcastu to także cena serwera i hostingu. My mamy na razie swoje podcasty na Castosie, co kosztuje nas ok. 90 zł miesięcznie.

Bezpłatnie możesz nagrać podcast w aplikacji na smartfony ANCHOR, która służy do nagrywania, montowania i dystrybucji podcastów. Sama byłam mile zaskoczona jakością nagranego dźwięku. To super aplikacja, dla osób, które zaczynają i jeszcze nie wiedzą, czy zrobią więcej niż kilka odcinków.

ile kosztuje podcast

https://apps.apple.com/pl/app/anchor/id1056182234?l=pl

ILE CZASU ZAJMUJE PODCAST?

Policzmy czas, który trzeba poświęcić na przygotowanie jednego odcinka. Jesteśmy dziennikarkami radiowymi więc na pewno szybciej nam idzie wymyślenie koncepcji, montaż i realizacja. Natomiast ponieważ staramy się podcasty robić jak najbardziej atrakcyjnie, dużo czasu zajmuje znalezienie ciekawych rozwiązań dźwiękowych. Do odcinka o głosie szukałam nagrań sprzed 30 lat, zajęło mi to ładnych parę godzin, a zamieściłam w podcaście fragment 20-sekundowy. Codziennie też nagrywałam siebie, a czasem męża, w różnych porach dnia, aby pokazać, jak głos się zmienia na przykład gdy wypijemy kawę.

Podcast “Głosem możesz więcej” 

Przerywniki i dżingle do naszego podcastu opracowałyśmy na samym początku. Teraz czasami je urozmaicam, nakładając na muzykę różne fragmenty wypowiedzi bohaterów podcastu. Najwięcej czasu zajęło nam przygotowanie koncepcji intro, czyli dżingla z tytułem serii. To Kasia zastanawiała się, z jakich części ma się on składać, by dobrze charakteryzował to, co robimy. Musiał być atrakcyjny, zachęcający do słuchania i zapamiętywalny. Ważne było także, aby był niepowtarzalny i kojarzył się słuchaczom tylko z naszym podcastem. Czasem ktoś mnie wita pytaniem, czy nie zjadłabym krupniczku i wtedy wiem, że to nasz słuchacz:) Poniżej możesz posłuchać naszego starego dżingla z owym krupniczkiem.

Gdy powstała koncepcja, trzeba było wyszukać fragmenty nagrań reporterskich. To zajęło około 3 godzin. Potem Kasia zgrała je z muzyką (też trzeba było ją znaleźć) i swoim głosem w ciągu 2 godzin. 

W tej chwili obmyślenie koncepcji naszego autorskiego podcastu  Torba Reportera i Podcastera, zrobienie nagrań, montaż i realizacja 30 minut zajmuje mi średnio 5-6 godzin. Oprócz narracji przeważnie są to rozmowy z innymi twórcami, fragmenty ich reportaży, czasami moje archiwalne nagrania.

Dużo czasu zajmuje mi też przeczytanie narracji, bo zawsze najpierw piszę to, co chcę powiedzieć.  Lubię precyzję, dlatego nie improwizuję. Natomiast zwracam uwagę na to jak brzmię, w związku z tym co najmniej 30 minut rozgrzewam głos. Gdybym tego nie robiła, byłoby o wiele gorzej. Jeśli dołączysz na FB do grupy: Podcast dla firm i freelancerów , otrzymasz w prezencie PDF “16 sposobów, by pięknie brzmieć”.

ile kosztuje podcast

Napisanie dłuższej notki na bloga (dodaję do nich sporo linków, a to zabiera czas) i krótszych notatek na pozostałe platformy podcastowe, to przeciętnie 1,5 godziny.

Wstawienie odcinka na platformy, w tym renderowanie podcastu ze zdjęciem na YouTube (ja to robię w Hitfilm Express) zajmuje około godziny, bo długo trwa na przykład przesyłanie danych.

Czyli wyprodukowanie jednego odcinka to 8-9 godzin

Stawka za godzinę konsultacji z jedną z nas to 300 zł brutto. Czyli gdybym zamiast podcastu udzieliła konsultacji, zarobiłbym  2400-2700 zł netto.

Nie ma tu kosztów lektora, bo mogę poprosić Kasię o przeczytanie tekstu. Korzystam też z bezpłatnej muzyki

Jeśli są mi potrzebne efekty dźwiękowe, a dość  często ich używam, to nie muszę ich kupować. Korzystam z tych, które nagrywam sama. 

Poza tym szybciej robi się podcast dla siebie, niż opracowywany dla innych.

Czy zatem gdyby ktoś chciał zamówić u nas odcinek podcastu zapłaciłby ok. 2000 zł netto? Nie, bo to zależy. 

JAK WYLICZYĆ ILE KOSZTUJE PODCAST?

Koncepcja i forma

Podcasty mogą mieć bardzo różną formę. Opowiadałam o tym na livach  z cyklu ABC Podcastu w grupie FB: Podcast dla firm i freelancerów. W grupie w sekcji Wyróżnione są linki do tych livów.

ile kosztuje podcast

Inaczej nagrywa się i montuje rozmowę, inaczej audycję, reportaż, słuchowisko. Często jest tak, że zamawiający nie wie, w jakiej formie chce podcast, dlatego to my podpowiadamy różne rozwiązania w zależności od tematyki i budżetu. Dlatego pierwsza rozmowa z klientami to inspirowanie i wskazywanie różnych atrakcyjnych rozwiązań.

To jest najważniejsze i kluczowe dla dobrego podcastu. Zrozumieć, jakie są potrzeby i oczekiwania drugiej strony. Po co podcast? Jaką funkcję ma spełniać? Kto jest odbiorcą? Jakie podcasty zamawiający lubi, jakiej muzyki słucha, które dźwięki mogą być istotne. Na ten temat napiszemy więcej w kolejnym wpisie, bo to temat-rzeka.

Poniżej jest link do serii podcastów dla UrbanLab Gdynia. Dżingiel oraz forma (w tym wypadku wywiady z ekspertami) i długość odcinków  była precyzyjnie określona przez zleceniodawców. Jednak po wspólnych ustaleniach z UrbanLab wprowadziłyśmy  kilka elementów odautorskich, które uatrakcyjniły rozmowy. Harmonijna współpraca i zrozumienie to podstawa.

Wycena obejmuje więc koncepcję podcastów, długość, ilość odcinków, ewentualne przygotowanie tekstów dla lektora/lektorów/aktorów, znalezienie odpowiednich głosów i nagranie ich, nagranie dodatkowych efektów dźwiękowych, wyszukanie materiałów dźwiękowych w internecie itp.

Ale to nie wszystko.

Zakres wykonywanej pracy

To ustalamy bardzo dokładnie. Zakres może być bardzo różny i inny niż zakładał zamawiający przed rozmową z nami. Na przykład gdy zgłosiła się do nas Małgorzata, na początku myślała tylko o konsultacjach dotyczących treści podcastu oraz o opracowaniu koncepcji brzmieniowej. 

Szybko okazało się, że największym kłopotem jest emisja głosu, a skoro podcast miał mieć formę monologu, skupiłyśmy się właśnie na emisji głosu. Pojawiła się też koncepcja wprowadzenia w określonych miejscach lektora oraz użycie większej ilości dżingli. 

Przygotowanie dżingli zajęło sporo czasu, ale podczas pracy nad głosem poznałyśmy się lepiej i dlatego potem o wiele łatwiej było spełnić oczekiwania Małgorzaty. Zależało jej, aby przerywniki odzwierciedlały także jej osobowość, a nie tylko atrakcyjnie zapraszały do słuchania wartościowej treści. 

Ważne jest doprecyzowanie, na jakim sprzęcie i przez kogo będzie nagrywany podcast. Ile osób i w ilu miejscach trzeba nagrać. Czy nagrania wymagają wyjazdów, czy będą prowadzone zdalnie. Czasem trzeba doliczyć koszty dojazdu na nagrania, także noclegów i diet.

Wycena zależy także od tego, jak dalece pracochłonne jest przygotowanie do nagrań, z jakich materiałów możemy korzystać.

Montaż i realizacja

Również bardzo różny może być zakres montażu i realizacja podcastu. Czy montaż ma polegać tylko na wycinaniu mlaskania, tzw brudów, czyli np stuków mikrofonów, wyrzuceniu powtórzeń? My zazwyczaj montaż rozumiemy o wiele szerzej. Nie tylko jako wyczyszczenie chronologicznie ułożonych zdań, ale przede wszystkim stworzenie dramaturgii. W ten sposób przyciągamy uwagę słuchacza, rozpalamy jego emocje.

Jak sprawdziłam w internecie, średnie ceny za montaż zaczynają się od 200 zł za 30-minutowy odcinek.

Realizacja może polegać na wstawieniu opracowanych przez kogoś innego przerywników i dżingli oraz dopasowaniu poziomów nagrania. Może też być poprawa brzmienia całości, bo technicznie podcast został źle nagrany. Przy wycenie takiej pracy warto wziąć pod uwagę cenę rynkową, ale też nasze własne umiejętności i możliwości.  Czy da się poprawić brzmienie i czy warto? Bywają materiały, które lepiej jest nagrać jeszcze raz. 

Oprawa dźwiękowa

Tu jest bardzo dużo czynników wpływających na wycenę. Czy zamawiający ma koncepcję na przerywniki, dżingle, muzykę, czy zleca to nam? Czy przerywniki składają się z lektora i muzyki? A może lektora, muzyki i dźwięków? Głosów dwóch lektorów, fragmentów nagrań, muzyki? Możliwości jest dużo, dlatego zawsze trzeba to dogłębnie omówić przed wyceną.

Czasem trzeba zapłacić za muzykę.

Zawsze trzeba doliczyć cenę lektora. Tu są przykładowe ceny lektorów: https://lektoring.pl/cennik/lektoring-polski/

Pamiętajmy też, że inaczej wycenimy jeden odcinek, a inaczej serię. 

Czy teraz jest już zrozumiałe, dlaczego nie da się prosto powiedzieć, ile kosztuje podcast?

Do tego wszystkiego wpływ na cenę ma doświadczenie i jakość pracy twórcy podcastu. Przeczytaj Kim my jesteśmy i sam oceń czy możesz nam zaufać.

Przykładowa wycena odcinka nagranego przez nas w studiu (podcast psychologiczny):

-prowadzenie rozmowy z gościem 

-oprawa muzyczna (muzyka bezpłatna z bazy) bez dżingla reporterskiego

– montaż i realizacja 30 minut

Cena za 1 odcinek 900 zł – to cena z lutego 2023 roku, bez ceny studia. 

Jedna rzecz jest pewna. Jeśli zakres prac zostanie doprecyzowany, podcast dobrze wyceniony, obie strony będą zadowolone. Zamawiający nie chce przepłacać, niemniej lubi czuć, że praca, którą zlecił, sprawia radość wykonawcy. Tworzenie podcastu to jest praca twórcza i im więcej pasji (oprócz koniecznych umiejętności) jest w autorze, tym bardziej audio zyskuje. Oczywiście zapraszamy do współpracy!

Hanna i Katarzyna 

torbareportera@gmail.com

Czy masz jakieś pytania w związku z tym tematem? Chętnie odpowiemy.


11 komentarzy

Hm · 18 stycznia 2021 o 21:29

Weszłam tu, bo chciałam się dowiedzieć, ile kosztuje podcast. Rozumiem, że autorka naświetliła mi, że to zależy od wielu czynników, ale byłam pewna, że przynajmniej na koniec pojawią się kwoty, a tak przeczytałam tekst i czuje, że zabrał mi czas z życia, i nic niestety z niego nie wyniosłam. Fajnie, że opisujecie to tak szczegółowo, ale dlaczego boicie się podać ceny? Przykładowe realizacje i ich koszt. A jeśli nie chcecie, to nie piszcie w tytule pytania, na które nie dajecie odpowiedzi, żeby tylko się klikało.
2000 zł za odcinek bym w życiu nie dała, ale podałyście te cenę na zasadzie, ile byście zarobiły, gdyby to były konsultacje. Sorry, jestem zawiedziona.

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 18 stycznia 2021 o 21:44

    Rozumiem i dziękuję za komentarz. Niestety jest tyle różnych zmiennych w wycenie, że nie sposób odpowiedzialnie podać koszt. Podałam ceny, które są możliwe. Z przyjemnością wycenimy Pani podcast, a ten artykuł ma pomóc w sprecyzowaniu oczekiwań.

Irek · 19 stycznia 2021 o 09:11

Złożony temat, bo jeżeli robimy podcast z “potrzeby serca” i w wolnym czasie , bo chcemy spróbować, bo lubimy, to kosztuje tyle ile dostęp do sprzętu.
Al e jak sama piszesz, to wszystko “zależy”

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 19 stycznia 2021 o 10:13

    Sama jestem ciekawa, czy porwałabym się na podcasty, gdyby nie była radiowcem. Tyle pracy i nowych umiejętności. Jestem pełna podziwu dla tych, którzy robią to nie dla radia.

Dee · 19 stycznia 2021 o 09:13

Ciekawie się czytało, choć podkasty zdecydowanie nie są ślą mnie. Nawet ich nie słucham, no nigdy nie wiem gdzie ich szukać. Kto wie, może kiedyś to się zmieni

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 19 stycznia 2021 o 10:12

    Pytanie gdzie słuchać podcastów pojawia się bardzo często.To wskazówka, że trzeba napisać o tym artykuł. Dzięki za inspirację:)

Beata Redzimska · 20 stycznia 2021 o 12:36

Rzeczywiscie podcasty maja ogromna moc, przekonuje sie o tym sama, jako wierna sluchaczka podcastu. Jako tworca podcastu znalazlam bezkosztowa metode D, czyli nagrywanie wideo, edytowanie sciezki dzwiekowej jako wideo, a nastepnie tylko jej wyciaganie z nagrania wideo i wrzucanie jako podcast. Ale oczywiscie ta metoda ma te wade, ze kiedy chce sie upiec wiecej pieczeni na jednym ogniu, czyli tym samym nakladem pracy miec i wideo i podcast, tak uzyskany podcast jest tylko wyciagnieta z wideo sciezka dzwiekowa, a nie podcastem z pelnego zdarzenia. Ale dobre i to na poczatek. Pozdrawiam serdecznie Beata Redzimska

    Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 20 stycznia 2021 o 15:59

    My też wyciągamy audio z liva i dodajemy narrację. Trzeba wartościowe treści rozpowszechniać w różnorodny sposób. Oczywiście dla mnie to za mało, dlatego wyżywam się też w podcastach nagrywanych specjalnie dla Torby. I staram się upowszechniać wiedzę o tym, jak dużą moc ma audio.
    Przy okazji dziękuję za treści, które znajduję u Ciebie na blogu i FB. Pozdrawiam serdecznie. Hanka

Od czego zacząć montaż podcastu? Torba Reportera i Podcastera · 25 stycznia 2021 o 19:25

[…] Polecamy także ostatni wpis blogowy: Ile kosztuje podcast? […]

Podcast dla firm i organizacji pozarządowych Torba Reportera i Podcastera · 22 lutego 2021 o 20:21

[…] Ile kosztuje podcast? […]

Jak promować podcast?-sprawdzone sposoby Torba Reportera i Podcastera · 22 marca 2021 o 18:14

[…] Ile kosztuje podcast? […]

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *