PyrCaster- Co słychać w polskich podcastach?
Fascynują nas nowe ruchy, społeczności i wydarzenia. Dlatego potraktowałyśmy udział w konferencji z okazji Międzynarodowego Dnia Podcastów PyrCaster 2019 jako wielką przygodę. I tak właśnie było.
Jak Torba Reportera trafiła do PyrCastera? – Katarzyna
O podcastach, czyli dźwiękowych publikacjach przygotowywanych do Internetu usłyszałam na Internationale Feature Conference kilka lat temu. Różni europejscy nadawcy publiczni już wówczas produkowali reportaże lub wersje reportaży, wyłącznie do słuchania w Internecie. Jednak ta idea nie została wówczas podchwycona przez Polskie Radio (teraz podobno ma się to zmienić, o czym napiszemy w innym poście).
Być może wcale nie zainteresowałybyśmy się polską branżą podcastową, gdyby nie pewien telefon rok temu. Dzwonił Karol Stryja, autor podcastu „Zawodowcy”, który pytał o tajniki reportażu radiowego. Bardzo długo był to jedyny podcaster, którego znałyśmy, dlatego między sobą nazywałyśmy Karola po prostu „podcasterem”. Dzięki niemu zaczęłyśmy w Internecie podsłuchiwać innych, śledzić ich dokonania, przyglądać się.
Pewnego dnia w moim pokoju nr 3 w radiowej Trójce zjawił się Krystian Zych i opowiedział o planach zorganizowania konferencji PyrCaster 2019. Krystian chciał, by Torba Reportera przeprowadziła tam warsztaty. Uśmiecham się do siebie, bo decydujące było dla mnie to, że konferencja miała się odbyć w Poznaniu. Myślałam na zasadzie: jak mu nie wyjdzie, to przynajmniej odwiedzę rodzinę.
Na początku, naprawdę nie zapowiadało się, że 150 miejsc na PyrCaster 2019 rozejdzie się w mgnieniu oka, a Facebook pełen będzie pytań, że ktoś chce odkupić bilet i „płaci jak za prezydenta”. Jednak Krystian i jego poznańska ekipa działali, a ja byłam coraz bardziej entuzjastycznie nastawiona do tego projektu. Widziałam, jak starają się o sponsorów, rozkręcają facebooka, prowadzą kampanię reklamową. Było nam też bardzo miło, bo okazało się, że środowisko podcasterów jest ciekawe Torby Reportera. Miejsca na nasz warsztat „Sztuka prowadzenia ciekawej rozmowy” rozeszły się w 10 minut.
Co działo się na PyrCasterze? – Hanna
To, co mnie najbardziej cieszy w podcastowej przygodzie, to zetknięcie się z ludźmi, którzy tak jak ja, kochają dźwięk. Często są oni na początku drogi, dlatego warsztaty i wykłady dotyczyły podstaw sztuki robienia podcastów. Dużo mówiono też o przyszłości, o tym, co się dzieje na świecie. Kasia zrobiła notatki, dlatego to ona o tym napisze. Dla nas radiowców ta przyszłość może być też początkiem jakiejś nowej drogi.
Dla mnie najciekawsze były rozmowy podczas przerwy. Zaczynałam je w najprostszy sposób: „Jesteś podcasterką? O czym jest twój podcast?”. Słuchałam odpowiedzi i często wołałam do Kasi: „Chodź, tu jest świetna osoba, którą powinnaś nagrać do reportażu”, bo wszyscy podcasterzy pięknie i z pasją opowiadają o tym, co robią. Inwestują w sprzęt, rozwijają swój warsztat, poświęcają czas na nagrania, a potem montaż. Choć przecież nie muszą. W większości są amatorami i nie wszystkim uda się na tej pasji coś zarobić.
Powstają podcasty krótsze i bardzo długie. Bywają i 80-minutowe!!! Monologi, wywiady, formy bardziej złożone. Nawet podcasterzy mają jeszcze kłopot z rozróżnieniem, czym jest podcast narracyjny, a czym fabularny. Ta dyskusja przypomniała mi radiowe spory sprzed wielu lat: co to jest feature, a co to jest reportaż.
Fascynuje mnie też tematyka. Oczywiście mnóstwo podcastów jest o biznesie on-line i marketingu. Ja sama wysłuchałam wielu odcinków Marka Jankowskiego (podcast Mała wielka firma). Cieszę się, że byłam na jego wykładzie “Świat czeka na twój podcast”. Marek to storytellingowiec z krwi i kości.
W sieci znajdziecie też dużo podcastów o samorozwoju oraz wywiadów ze znanymi osobami. Albo z tymi, którzy mają coś ciekawego do powiedzenia. Dotąd słuchałam tylko Zawodowców, których autorem jest Karol Stryja. Bywają podcasty podróżnicze, ja znam Podcast o Japonii. Ich twórcy Asia i Konrad mają kompletnego fioła na punkcie tego kraju, ale też podcastów. Cudowni i pełni entuzjazmu.
Są też bardziej niszowe podcasty. Będę powoli zgłębiać ten świat, tylko wymaga to czasu. Dziś słuchałam Dekonstrukcji Agaty Soleckiej. Wszystkim, którzy lubią muzykę i dźwięk, polecam! Włączyłam też podcast Do początku. Jego autorzy Krzysztof i Michał opowiedzieli podczas wykładu o swojej fascynacji dźwiękiem, więc nie mogłam się powstrzymać. Ciekawe, oryginalne pomysły. Przymierzam się do odsłuchania Skrzywdzone dziecko. To podcast poświęcony Dorosłym Dzieciom Alkoholików. Kasia umówiła się na zrobienie reportażu o jego twórcy. I czekam na podcast o elektryce, do którego przymierza się pewna córka ze swoim tatą. Niesamowite, wręcz wzruszające.
Podsumowując. Wspaniali twórcy, ze świeżymi pomysłami, bez rutyny, chłonni wiedzy. To do nich należy przyszłość, o czym Kasia pewnie napisze w następnym akapicie. A dlaczego to robią? Odpowiedź wyświetlili podczas prezentacji twórcy podcastu Do początku. „To zajebiście satysfakcjonujące”.
Czy podcast zastąpi radio? – Katarzyna
Prawdopodobnie nie. Będą to dwa różne światy audio. I takiemu rozwiązaniu kibicuję. Dzięki wykładowi Mateusza Sójki z Podigee (Hosting dla podcastów) dowiedzieliśmy się, jak wygląda podcastowa mapa Europy. Wiadomo nie od dziś, że podcasty najszybciej i najbardziej intensywnie rozwijają się w USA i krajach anglojęzycznych. W grupie spoza wpływu języka angielskiego przoduje Hiszpania. Aż 74 proc słuchaczy podcastów w tym kraju to mężczyźni. Warto dodać, że 54 proc Hiszpanów słucha podcastów przez Spotify.
Bardzo dobrze mają się także podcasty we Francji, gdzie podcasterzy mają już własną organizację. W Niemczech aż 26 proc mieszkańców słucha podcastów. Co ciekawe ⅓ słuchaczy to osoby 50 plus. Szóstym językiem najczęściej spotykanym na iTunes jest szwedzki. Natomiast jednym z szybciej rozwijających się rynków podcastowych obok polskiego, jest rynek fiński.
Co radio zyskuje dzięki podcastom?
Na spotkaniu autorskim w Lublinie, nasza koleżanką Katarzyna Michalak zapytała, jaki to jest czas dla reportażu radiowego. Nasza odpowiedź: to złoty czas audio, ponieważ dzięki podcastom opowieść radiowa zyskuje nowych odbiorców i zupełnie nowych nadawców.
Oczywiście zapraszamy do czytania naszego bloga, oglądania nas na You Tube i słuchania podcastów.
Podcast znajdziecie na Spotify, iTunes, Castos.
Kanał RSS: https://torba-reportera.castos.com/feed
Jeżeli nasze podcasty uważasz za wartościowe, chcesz ich słuchać regularnie, zostań naszym Patronem. Na portalu “Patronite” znajdziesz dokładne informacje jak możesz to zrobić i jaką korzyść Ty z tego doniesiesz. Zapraszamy! Kliknij, by zostać Patronem.
5 komentarzy
Hania · 1 października 2019 o 09:03
Świetnie napisany reportarz! 🙂 Z przyjemnością jeszcze raz przeczytałam i przypomniałam sobie o wszystkim co się działo na konferencji. W emocjach które towarzyszyły wydarzeniu wiele z cennych informacji potrafi uciec.
Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 1 października 2019 o 14:44
Tyle się działo… Ja żałuję, że nie mogłam być w kilku miejscach jednocześnie:)
Jędrzej Paulus · 1 października 2019 o 10:06
Ja Wam bardzo dziękuję, że przyjechałyście. Rozmawiałem z uczestnikami Waszego warsztatu. Byli zachwyceni. A drwala włączam do mojego zestawu rozgrzewkowego dla podcastera.
Hanna Bogoryja-Zakrzewska · 1 października 2019 o 14:43
Dzięki:) To bardzo miłe. Zaczęłam się zastanawiać, skąd my znamy drwala? Ale choć od 2 lat pokazujemy go na przeróżnych warsztatach, to nie pamiętam.
Katarzyna Błaszczyk · 1 października 2019 o 14:48
“Drwal” jest z książki. Jako osoba próbująca stale poprawić swoją wymowę, mam literaturę fachową ;-).